torsdag den 11. oktober 2012

Workplace, Centertainment & Mercury Center

Torsdag d. 11/10 - 2012!

I dag skulle Christian Hillersborg og jeg ud og se vores arbejdspladser for første gang. Vi skulle mødes kl. 10:45 med hver vores medarbejder fra  B&E. Jeg skulle sammen med Keith ud på Majestic Engineering - det er stedet hvor jeg skal arbejde i de sidste to uger vi er herover. På vejen fra da vi stod af bussen fik jeg dog en længere gåtur på små 2 miles da jeg ikke rigtigt vidste hvorhenne virksomheden ligger. Jeg gik ikke meget for langt - jeg skulle blot have taget en anden busrute for at kunne gå en kortere vej. Heldigvis gjorde det ikke meget med en forsinkelse i dag da Keith også var lidt for sent på den - så det var godt det ikke skete på min første arbejdsdag!

Jeg havde dog en delvis skræmmende gåtur da jeg gik igennem flere 'dårlige' områder med huse i dårlig stand og skumle gyder - på et tidspunkt så jeg et skilt hvorpå der stod: 'Beware of thieves!'. Da begyndte jeg naturligvis at sætte farten betydeligt op.

Majestic Engineering er en lille virksomhed på 3 ansatte med seks maskiner. To af disse maskiner er delvis CNC-maskiner da der hverken er afskærmning på eller en decideret programmeringskonsol monteret på. De sidste fire maskiner er manuelle drejebænke og fræsere. Samlet set er lokalet som jeg skal arbejde i ikke mere end 3x12 meter - så jeg kommer uden tvivl mine midlertidige kollegaer nært ved!

Herefter tog jeg med Keith til Centertainment, en forkortelse af de to ord Center og Entertainment, et rigtig stort område fyldt med spisesteder, en bowlinghal, en biograf og en mindre forlystelsespark. Vi mødtes her med Christian Hillersborg og John som var taget med ham til hans arbejdsplads. Her fik vi en kop kaffe sammen og snakkede indtil Christian og jeg skulle videre med vores Tram (sporvogn) til West Street som ligger midt inde i Sheffield City Center. West Street er de studerendes vej og det er fyldt med liv og aktivitet.

Vi mødtes her med de fire andre, samt Richard og Nas Kahn som er ansatte ved B&E. Vi skulle alle otte ind på Mercury Center - Departement Of Materials, Science & Engineering. Dette er et helt fantastisk sted! I centeret forsker man i nye legeringer, måder at kunne masseproducere særlige produkter med særlige krav, nye støbemåder og ellers en generel forskning i nye metallers egenskaber. For eksempel var de på kanten til at skabe et nyt materialle der vil have alle de egenskaber det kræves til dette formål - materialet skal i fremtiden bruges til nye tænder der enten kan erstatte enkelte tænder og også et helt nyt gebis. Centeret arbejder i øvrigt tæt sammen med Fomel 1 hold, Boeing og Rolls Royce. Alt sammen meget interessant!

Centeret fik £5 millioner pund til nyt maskineri og forskningsmateriel af en EU-forskningfond. De havde blandt andet en Pro Beam som er en maskine der kan udsende en helt speciel kraftig laserstråle der både benyttes til skæring i metaller, men også til at svejse plader sammen med. Laserstrålen føres med 10.000 Hertz - eller 10.000 omgange i minuttet, den kan svejse og skære i plader på helt op til 40 mm - der skal ikke engang en svejsekant til, det kan såmen bare være to flader overflader der skal svejses sammen. Den kan svejse to 40 mm plader sammen i én overgang!

Derfra gik vi sammen med Richard og Nas Kahn med ind til West Street igen, herfra sagde de to på gensyn til imorgen hvor vi skal på AMRC og NAMRC. Vi gik derfor ind på en pub i nærheden for at få en lille bid mad samt et spil pool.

'We called it a day' og sagde på gensyn til imorgen med de fire andre - Christian og jeg tog med bussen hjem til Roach Road 37, for at få aftensmad med Tyrrone. Her til aften slapper vi af med kaffe og film på James Bond kanalen - en kanal hvor der udelukkende bliver sendt James Bond-film 24/7!

På gensyn allesammen, vi 'blogges' ved! Jeg har tilføjet billeder igen herunder :)

Mvh. Christian Øllgaard, Sheffield







Ingen kommentarer:

Send en kommentar